Liten babblar


En liten glad Liten

Så har några dagar gått och Liten pratar på som aldrig förr. Hon har börjat ta ord från ett sammanhang, och sätta in i ett annat där det passar. Det går verkligen framåt, vi ser framsteg nästan varje dag och det är roligt att hon kan göra sig förstådd. När hon inte har ord tecknar hon, med stor framgång.

Idag var det dags för 1,5-årskontroll. Daniel och Liten var där tillsammans. Det hade gått bra först, men sen när Liten var tvungen att ta av sig kläderna blev hon ledsen. Jag förstår henne fullkomligt. Tänk att träffa två främlingar, tvingas av kläderna och sen vara tvungen att lägga sig på en brits. Jag tror inte att barn är så annorlunda från vuxna, och jag tror man får visa stor respekt för barn vad det gäller sådana här saker. Självklart ska hon vägas och mätas, men man får förstå att hon blir upprörd också. Det är ofta som jag tycker att det verkar andra regler för barn, och sällan till deras fördel. När barn pratar lyssnar t.ex. inte automatiskt vuxna, vilket man gör när andra vuxna pratar. När barn är mätta trugar man. När barn aldrig har träffats förr ska de tvingas ihop vid barnbord, vilket de kanske inte alls vill.

Nej, jag tror att lite barnperspektiv på vardagliga saker, aldrig kan understrykas nog. Vi gör också fel hela tiden. Man kan bara hoppas att man blir bättre på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar