Nattskrik


Nu är Liten äntligen frisk och tillbaka på dagis. Hon älskar verkligen dagis, och hade hon kunnat uttrycka sig med fler ord, så hade hon nog sagt så här förra helgen "ja, jag är sjuk, men strunt i det, vi går till dagis NU". Så lyckan över att få komma tillbaka till dagis i onsdags var påtaglig. Hon sprang in och ropade "där där där" när hon pekade på alla saker.

Igår var hon dock med om en liten olycka på dagis, hon missade ett steg på en liten trappa de har där och ramlade så läppen sprack och blev till en fläskläpp.

Annars är det bra här hemma. Liten har dock börjat med att vråla hysteriskt varje natt. Nån gång mellan 12 och halv två vaknar hon och skriker galet. Första natten gick jag in, men det blev bara värre då, så nu har Daniel fått ta nätterna. Vi vet inte riktigt vad det är för fel, känns som om man har gått tillbaka något halvår, då det ofta var så här. Det är ju märkligt hur snabbt man vänjer sig vid en hyfsad nattsömn. Nu tar det en halvtimme att få henne att lugna sig, och det räcker för att störa sömnen för oss båda (nej, fastän Daniel går upp, så kan jag inte sova vidare, mina öron fungerar även på natten).

Igår bokade jag tid för 1,5-årskontroll. Vårt bvc kan vara lite förvirrat, så man kan inte förlita sig på att få en tid hemskickad, vilket är rutinen där. Nu ska vi dit i november i alla fall. Läste i den lilla boken från bvc, där man skriver upp vaccinationer etc, att barn i denna ålder brukar kunna säga tio ord, så nu har jag satt igång och räknat om det är ungefär där vi är. Liten pratar ju dygnets alla vakna timmar, men de ord som vi förstår är de här, som jag kommer på nu:

mamma
pappa
dodo (betyder trasig och borta)
där
nej
papa (apan papan)
bu (buss)
bo (boll)
ba (banan),
dais (dagis)
kack (kvack), samt en rad andra djurläten, som bä, ihihihi, mu etc
tut tut
hej hej
hej då

Så jag hoppas hon klarar bvc-kontrollen! Annars får vi sätta henne i språkträning! Nejdå, vi kommunicerar faktiskt hela dagarna, hon pekar och babblar och visar vad hon vill och menar.

Nu ska jag göra annat!

/Sambon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar