Gädda och schampookris

Liten på västkusten. När hon fortfarande luktade bebis.

Det är jag igen. Bloggkaparen. Daniel var för trött ikväll, så ni får återigen ursäkta, alla ni som älskar Daniels inlägg. Idag blev vi definitivt helt klara med altanen, så skönt. Farfar åkte hem och vi i lilla familjen åkte till ikea och köpte lite grejer. Sen släppte vi lös Liten på Mariebergs köpcentrum så att hon fick springa av sig det värsta. Vilken energi det barnet har!

Till middag fick Liten fisk och ris. Det var alaska polock, men flera gånger under måltiden vände sig Liten mot oss och sa - helt klockrent - "gädda". Vi rättade henne först, men tycker hon att maten smakar gädda, ja då är det väl gädda. Det var så många år sen jag åt gädda att jag faktiskt inte minns exakt hur smaken är, kanske är den väldigt lik alaska polock? Men hur kan Liten veta det, som ju faktiskt aldrig smakat gädda?

På kvällen badade Liten. Jag hade köpt ett babyschamppo, mest som en rolig grej, och för att hon har börjat få en del mat i håret. Hittills har vi aldrig använt nån produkt i hennes hår. Det började bra, men sen bröt Liten ihop helt, och storgrät i en halvtimme. Troligtvis fick hon schampo i ögat, hon tog sig mot ena ögat samtidigt. Jag är själv så känslig i ögonen att jag varken tål schamo eller vanligt vatten, så jag förstår henne. Men det var synd om henne, hon var så ledsen. Dessutom försvann bebislukten och ersattes med en gräslig neutral doft. Har känt ett styng av dåligt samvete hela kvällen. Nu ska vi inte ha schampoo på evigheter. Då måste ju bebislukten komma tillbaka?

3 kommentarer:

  1. Aldrig luras om fisk till småbarn!!

    Mina föräldrar brukade grilla strömming, som alla normala så avskydde ju jag detta! Päronen löste detta genom att döpa om det till smålaxar - lax älskade jag - smålaxarna gick ner under stor protest. Fortfarande så äter jag all fisk med stor skepsism.

    SvaraRadera
  2. heeej på er! å stort grattis till cecilia i efterskott! vi tänkte att när ni ändå ska vara i trakterna till helgen så kanske vi får gratulera då? skönt med altan. får man se bild på när den är piffad och iordningställd åxå? och härlig maritim känsla på fondväggen! hur var det att tapetsera liggande? svårt? angående gäddan så var det väldigt roligt! dom är bestämda våra små älsklingar!! ha det fint och kör försiktigt till helgen! kram på er från öss på hammeröa!

    SvaraRadera
  3. Hej och tack! Ska ta en bild på altanen nu när den är klar också. Vi är så nöjda! Att tapetsera liggande var faktiskt inte så svårt, det blev ju lite krångligare eftersom vi valde en randig, då måste det ju verkligen vara rakt. Men rätt smidigt!

    Gäddan var kul, hon sa det så klockrent! Nu ikväll insåg vi att hon kanske inte menar "mer" när hon säger "me" som hon säger när vi äter. Hon sa det nämligen i andra sammanhang också, och det är nog troligare att det betyder hennes namn i stället. Lilla Liten!

    SvaraRadera